Foro Confederac.io

Universitat Lliure [Digital]?

De moment poso aquest tema a temas perquè és massa utòpic i un projecte a massa llarga distància com per posar-lo a projectes. Crec que aquesta vegada no m’enrollaré en justificar el perquè (com a Contra la publicitat) i aniré més al què i al com.

El tema és la necessitat de crear una educació alternativa a la de l’Estat que estigui al servei de l’emancipació de la classe treballadora. Crec que no cal que expliqui lo lluny que està el sistema universitari actual. Aquesta educació alternativa o llibertària no és res de nou, moltes persones que han vetllat per la transformació social se’n han adonat de la seva importància i la història és plena d’exemples: ateneus, escoles lliures, grups d’autoaprenentatge, i fins i tot els darrers anys les universitats lliures creades a partir del moviment del 15-M i contra el Pla Bolonya (Interessant el llibre escrit per la CNT al 1977 Por un aprendizaje libertario). Actualment segueixen vius un munt d’espais que en alguns pobles i barris, acullen persones i grups de persones amb ganes d’aprendre d’una altra forma que la que proposa l’Estat. Però: Quines eines digitals s’estan utilitzant? Quines eines digitals s’estàn perdent?

Crec que seria molt interessant crear una Universitat Lliure Digital (no sé si tindria aquest nom) que servís de pont entre grups de persones amb afinitat, hi hagués material per cultivar-se de forma autodidacta, hi hagués un calendari on compartir esdeveniments o un mapa on poder veure tots els ateneus i espais d’aprenentatge popular. I tot seguint els principis “hackers” de descentralització, p2p, cultura lliure i oberta, etc. De moment existeix la Xarxa d’Universitats Lliures, però sembla estar molt morta.

Possibles eines digitals:

• Núvol, mail, calendar (intern) -> Nextcloud
  • Mapa (obert)
  • Calendari (obert)
  • Fòrum (obert) (per temes) -> Discourse
  • Llibreria digital (oberta) (per temes)

#PrimerasAcciones:
Què tal en començar amb una web que serveixi de mapa i fer-ho rular per tots els ateneus i espai d’aprenentatge popular? D’aquesta forma podríem començar creant una xarxa per després seguir creixent de forma col·lectiva i participativa.
Jo no sabria fer-ho, però ho intentarem aprendre a fer en el hacklab del barri. També m’ofereixo a pagar (o trobar la manera de pagar) el domini i servidor i fer-ne difusió.

5 Likes

També m’encantaria fer algo així com vau fer amb la definició de feixisme:

La Universitat es… L’educació que volem…
Estatal Popular
Privada Popular
De pagament Gratuïta
Individualista Col·lectivista
Competitiva Cooperativa
Elitista Oberta
Centralitzada Descentralitzada
Vertical Horitzontal
Avorrida Creativa
Especialitzada Integral
Estàtica Dinàmica
Conservadora Investigadora
Limitadora Alliberadora
Passiva Activa
Conservadora Investigadora
Limitadora Alliberadora
Copirigh Llicències obertes
( añade más)
5 Likes

es podria afegir: aburrida/creativa; estatica/dinamica; conservadora/investigadora
, i limitadora/alliberadora

1 Like

No sé com fer-ho perquè ho pugui editar tothom

Crec que ara ja pot editar tothom la llista.
@blava pots comprovar-ho? Merci :slight_smile:

Pel que fa a les eines, nextcloud també ofereix calendari aixi que tenim un 2x1!

I em sembla molt bon projecte tot i que sigui difícil d’aconseguir.

Nosaltres (sobretot el @capmisson) hem muntat un nextcloud per gestionar tot lo d’adala i del ateneu i funciona de meravella. Sóc molt fan. Pel que fa al calendar, em referia a un calendari obert. Que sense entrar a Nextcloud puguéssis trobar esdeveniments, xerrades, tallers, o qualsevol cosa que muntéssin els diferents ateneus populars que hi participéssin. Suposo que podrien sincronitzar-se facilment.

Potser el primer pas per això seria muntar un web com el de la confederac.io (que hi hagués un fòrum i un mapa) i des d’allà es devatís com crear la Universitat Popular Digital (o com es digués). Ho proposaré al hacklab i així aprenem com es fa.

Com ho has fet perquè una publicació/comentari la pugui editar tothom? @xaloc

2 Likes

Convertint-lo en wiki

Estic buscant-ho però no ho trobo…

Pot ser que només ho pugui fer jo perquè tinc drets per fer-ho, encara no domino el discourse al 100%…

1 Like

Hola,
segons els tempos i moments, em puc oferir a donar un cop de ma amb la web i la seva gestio.

Encara que des de la meva experiencia la universitat “publica”=estatal no ha estat ni tan avorrida ni conservadora, pero entenc que he estat en un departament molt excepcional i obert.

Abraçada

2 Likes

(Tal i com ho tenim ara, poden canviar a temes wiki les usuàries amb nivell de confiança 3. És el que Discourse porta per defecte però es pot canviar.)

1 Like

M’atrau molt la idea.
Els textos i continguts es podrien anar penjant a Viquillibres per així ferlos mes localitzables i afavorir la seva ampliació de forma col·laborativa.
O ampliar continguts o omplir buits com ja fem per exemple amb alumnes d’història o de comunicació. Hi ha molt poca cosa en català i castellà sobre programari lliure i descentralitzat.

Abans de fer una web podríem anar-ho centralitzant aquí a confederació. Hi ha la possibilitat de crear mapes i calendaris. I un cop vagi agafant múscul ja ens plantegem de fer la web. O fins i tot col·laborar amb la Xarxa d’universitats Lliures.

Per on seguim?

Ara que ho penso, pot ser seria dificil començar qualsevol campanya de difussio ni elaborar la idea si no imaginem com de fets hauria de ser aquesta universitat.

Per començar esta b la taula que veu proposar, pero seria interessant veura com en practica la podem aplicar (crec que es on esta la chicha!).

Per exemple, si ha de ser feminista i descolonial, hauriem de dissenyar totalment de nou el syllabus, ja que moltes tematiques no entrarien, mentre que hauriem d’incloure altres.

Per on commençar? No ho se.

(PD: no puc posar accents :confused: )

1 Like