Rodejat de phubbers

Sóc un gran fan de la saga literària Joc de Trons de l'autor nord-americà George R. R. Martin, ja feia mesos que havia adquirit unes entrades per veure el concert que ahir va fer a Barcelona el compositor de la banda sonora de la sèrie de la companyia HBO que ha popularitzat la saga literària arreu del món.

Tenia molta il·lusió per sentir en directe la fabulosa banda sonora amb una gran orquestra el que no m'esperava era el que vaig haver de presenciar durant les més de dues hores d'espectacle.

Sense adonar-me vaig quedar rodejat completament a la foscor de l'auditori per una manada de phubbers*, hi havia un gran número d'ells que veien el concert des de la pantalla del seu mòbil gravant l'escenari, a part que les mans aixecades amb els terminals molesta a altres persones que tens darrera la pròpia llum del terminal ja és una molèstia. Hi havia moments que jo mateix em veia absorbit per l'encant de les pantalles il·luminades com si fossin cants de sirena.

El phubbing és un terme aparegut l'any 2007 juntament amb l'efervescència dels telèfons intel·ligents, referit a l'ús del terminal en presència d'altres persones.

Phubber

Vaig reflexionar sobre el tema, tota aquesta gent té la necessitat de gravar l'esdeveniment en teoria per poder gaudir d'ell després però la veritat és que aquests tipus de vídeos només es veuen el mateix dia un parell de cops potser l'endemà a la feina li ensenyes a un pobre company però ja no es miren mai més. El que si passa és que mentre estàs preocupat per la gravació et perds molts detalls i no estàs gaudint del moment com caldria. Deixa el mòbil en silenci i amagat, gaudeix del moment, fes servir el teu cervell per enregistrar el record i l'experiència viscuda. ¿Quina necessitat hi ha de veure alguna cosa que passarà només un cop a la teva vida a través de la freda pantalla del mòbil?

Estem perdent el contacte amb la realitat, preferim veure les coses des de la pantalla dels nostres dispositius que és com el nostre cervell s'està acostumant a rebre tota la informació que consumim i ens estem perdent la vida que passa al voltant nostre mentres la pantalla en absorbeix a tota hora.

Aquest només era un dels grups de phubbers, el més nombrós però hi havien altres persones que no podien resistir-se als cants de sirena del seu terminal, mentres tot aquella gent braç en alt gravava el concert s'il·luminaven pantalles de tant en tant al voltant meu i això ja no m'ho podia acabar de creure, alguns contestaven missatges de xat, no hi havien possat el telèfon en mode avió segurament tan sols en silenci per no deixar re rebre les tan importants notificacions de missatgeria instantània, però el que es pitjor i és un símptoma inequívoc que hi ha un problema en la nostra societat d'addicció a aquests dispositius és que molts no contestaven un missatge feien passar de tant en tant el dit per sobre de la pantalla per fer veure els avatars dels seus contactes cap abaix i després cap dalt i com s'avorrien amb la música de tant entraven en una conversació ja llegida i la tornaven a llegir.

A la meva esquerra tenia un noi que no parava de mirar el seu Instagram de tant en tant com esperant que a una foto seva li fessin like en qualsevol moment.

A la meva esquerra una noia amb la seva mare es feien selfies, en un moment que vaig poder veure-la pantalla mentre es feien la foto, vaig presenciar en directe com la filla s'arreglava el cabell i una vegada ho va veure correcte va fer morros a la pantalla per fer la foto.

Una malaltia és el que estem vivint en aquesta societat amb aquests dispositius, tots ho sabem, gent que sembla no escoltar-te quan parles perquè està mirant la pantalla del seu mòbil, parelles en un banc cadascuna mirant la seva pantalla i de tant en tant comentant alguna cosa que veuen a través d'ella, gent fotografiant monuments però sense dentenir-se una estona a gaudir del moment, etc.

El phubbing no és més que el reflexe del que provoquen en la societat aquests dispositius, que tenen és clar coses bones però estan provocant un aïllament social, estem tots més a prop gràcies a ells però també més lluny.

Stop phubbing
Este es un tema de discusión derivado de la entrada https://surtdelcercle.cat/index.php?view=blog&id=16

Temas destacados en portada