L’Hospitalet de Llobregat, saturat per les bicicletes compartides de Mobike

Roger Jiménez | @RogerValldeneu

Menys d’un any després de la implantació del ‘bike sharing’ sense ancoratge fix de la companyia xinesa, són moltes les veïnes de la segona ciutat més gran de Catalunya les que protesten contra un model de mobilitat que “suposa l’ocupació de l’espai públic per part d’una empresa privada” i que “vulnera el dret a l’accessibilitat i a l’ús de la via pública”

El 31 d’agost de 2018, l’Ajuntament de l’Hospitalet de Llobregat concedia una llicència d’un any de prova pilot a Mobike perquè comencés a operar a la ciutat. Es tracta d’una empresa xinesa fundada el 2015, que ofereix un servei de bicicletes compartides o bike sharing mitjançant una aplicació que es pot descarregar al telèfon mòbil. Es tracta d’un model que ja funciona en l’actualitat a 200 ciutats de tot el món, com ara París, Londres o Ciutat de Mèxic.

D’aquesta manera, amb les primeres 200 bicicletes escampades pel carrer, l’Hospitalet es converteix en la tercera ciutat de l’Estat espanyol, després de Madrid i Saragossa, en fer servir aquest model de bicicleta compartida. El sistema destaca sobretot pel fet que no cal un ancoratge a l’hora de deixar-la aparcada, perquè la roda del darrere ja queda bloquejada. És el sistema free floating , que vol dir que es pot deixar el vehicle en qualsevol lloc. I és precisament en aquest punt on radica l’avantatge sobre altres models que fan servir ancoratges però, al mateix temps, el que genera conflicte i polèmica. El resultat és a la vista de qualsevol: bicicletes mal aparcades a les voreres que impedeixen o dificulten el pas dels vianants.

Durant la presentació oficial de la concessió de la llicència, el 18 de setembre de 2018, la batllessa de l’Hospitalet, Núria Marín, assegurava que l’Ajuntament no “es podia permetre tenir bicicletes aparcades a qualsevol lloc”, tot apel·lant al civisme de les usuàries. “Caldrà fer pedagogia entre la ciutadania”, afegia, sense especificar res més i sense aclarir què farien les autoritats municipals davant d’un mal ús del servei. Durant la mateixa presentació, el director general de Mobike España, Hunab Moreno, deia que les bicicletes mal aparcades es traurien “al moment, de manera immediata”.
Aparcaments de bicicletes improvisats

Cap d’aquestes promeses no s’ha complert i la reacció de les veïnes no s’ha fet esperar. El 18 de desembre de 2018, l’Associació Sumem, juntament amb altres dotze entitats, quatre associacions de veïnes i la Federació Ecom, moviment associatiu que aplega més de 140 entitats d’arreu del país relacionades amb persones amb mobilitat reduïda, signaven un comunicat conjunt on denunciaven la situació i exigien una resposta immediata a l’Ajuntament de l’Hospitalet de Llobregat. El comunicat demanava la implantació d’ancoratges com a una possible solució del conflicte.

closed #2

Este tema se cerró automáticamente 90 días después del último post. No se permiten nuevas respuestas.