Foro Confederac.io

El diari 'Gara' haurà de fer front a 3 milions del deute amb la Seguretat Social d''Egin', tancat "il·licitament" pel jutge Garzón


#1

Gemma Garcia | @gemma_g_fabrega

La plantilla del rotatiu basc ha reclamat avui “suport de la societat basca” per fer front a una reclamació que considera injusta i “un espoli” després que la justícia mai ha pogut acreditar la continuïtat empresarial entre un diari i l’altre i el mateix Tribunal Suprem va reprovar la intervenció d”Egin’. Amb tot, anuncia un acord amb l’Agència Tributària que “posa fi a quinze anys de resistència” i recorda que, l’any 2003, el jutge Garzón “ens va donar quinze dies per pagar 4,7 milions o tancar”. El director de ‘Gara’, Iñaki Soto, apunta a la ‘Directa’ que és absurd que durant tots aquests anys s’hagi insistit a buscar la relació amb ‘Egin’ d’un projecte que va néixer justament quan aquell diari estava sota administració judicial

“Successió ideològica d’empreses.” Aquestes tres paraules, dictades pel jutge de l’Audiència Nacional (AN) espanyola Baltasar Garzón l’any 2003, obliguen ara, passats quinze anys, al diari basc Gara a pagar més de 3 milions d’euros de deute amb la Seguretat Social d’un altre projecte periodístic, Egin , clausurat el 15 de juliol de 1998 en el transcurs de l’anomenada operació persiana, ordenada pel mateix magistrat, que pretenia demostrar que el diari i l’emissora radiofònica associada, Egin Irratia, formaven part de “l’entramat de la banda ETA”. El mateix Tribunal Suprem va dictaminar l’any 2009, onze anys després de les actuacions de Garzón, que el tancament del periòdic havia estat “il·lícit” i l’ordre de decomís i liquidació de l’empresa editora, Orain, SA, una “apropiació indeguda”.
L’equip de redacció de Gara ha anunciat aquest matí en roda de premsa a la seu del rotatiu que, quinze anys després que Garzón intentés acabar amb el projecte “endossant-nos el deute del diari que ell va clausurar il·legalment […], hem arribat a un principi d’acord amb la Seguretat Social, tancant d’aquesta manera un període de resistència”. El comunicat llegit per la plantilla recorda que “l’any 2003 Baltasar Garzón ens va donar quinze dies per pagar aquests 4,7 milions d’euros o tancar” i que “des d’aleshores hem aguantat quinze anys i ens hem preparat per a aquest moment, cosa que no vol dir que sigui un cop dur que hem d’administrar amb serenitat i intel·ligència”. Malgrat l’acord, l’ staff del diari titlla “d’absolutament injust” que s’hagi de fer front al deute d’un altre mitjà clausurat fa més de vint anys, d’”un espoli” i “un despropòsit”, davant del qual reclama “l’empara de les institucions i el suport de la societat basca”. Amb tot, la redacció ha deixat clar que seguirà “batallant per oferir un periodisme polític, independent i professional”, obrint “mecanismes per encaminar un suport eficaç i articular la solidaritat davant d’aquest atac”.