Document amb consells sobre privacitat per a activistes dummies

formación
privacidad
internet
softwarelibre

Hola a tothom.
Obro aquest fil a instàncies de diversos membres de Mastodont.cat, que m’han suggerit de fer-ho per a facilitar que qui vulgui em pugui ajudar amb el meu projecte.

Tot prové d’un fil que hi he obert aquest matí, i tal com em recomana en @FrancescGali, senzillament us reproduïré el fil:

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Avui que hi estic posat, us explicaré una història inacabada. És una història de transició col·lectiva cap a l’ús de software lliure i eines orientades a la privacitat. Haurà de ser un fil, perquè «la cosa» no s’explica amb quatre ratlles. Ah! I s’acabarà demanat ajuda a la comunitat, que ja us he dit que la història no s’ha acabat i per a fer-ho ens caldrà el suport de la intel·ligència col·lectiva._
O sigui que obro fil:
Pertanyo a un CDR.
Com a la resta de CDRs, va haver-hi un moment d’assemblees multitudinàries al moment de constituïr-nos, i durant els mesos d’octubre i novembre; després, la participació directa s’ha anat reduïnt i s’ha estabilitzat en un grup de persones que són les que el mantenen actiu a l’espera de tornar a ser útils per al proper moment de desobediència civil massiva que s’esdevindrà (n’estem segurs). Per a que us feu una idea de quin tipus de persones som us puc dir que l’edat mitjadeu rondar aprox. els 50 i escaig, i que no hi havia ningú que fos usuari de Linux ni que tingués la més mínima consciència de la importància de la privacitat en l’ús de les TIC.
Nosaltres havíem organitzat mogudes al mes d’octubre i novembre comunicant-nos per Wathsapp!
Després vam anar entenent alguns dels riscos, i ens vam passar al Telegram. Al cap d’unes setmanes vam mantenir el canal de Telegram com a eina de comunicació cap enfora, però de portes endins el vam substituïr pel Signal.
Amb això arriba el cas de la Tamara, i ens adonem que tot i que no hem fet altra cosa que manifestar-nos pacíficament i accions de desobediència civil activa, hi ha un aparell repressor disposat a convertir qualsevol informació o document en proves de terrorisme. És en aquell moment quan la majoria prenem consciència de l’amenaça que ens plana.
Un dels companys, a través d’un conegut seu, contacta amb en XXXXX (membre d’aquesta instància de mastodont), que molt amablement ens ofereix una xerrada sobre potencials amenaces per a un activista en l’ús de les TIC. Aquell dia, en XXXXX ens deixa aclaparats; cada cop més conscients de la nostra desprotecció, però sense saber com ho hem de fer per a corregir la situació.
En aquestes, jo anava fent cosetes per compte propi: instal·lar-me el Tor, obrir compte a Mastodont.cat… Va ser aquí on vaig començar a fer preguntes als membres de la comunitat (gràcies a tots/es!) i gràcies a aquest canal se’m va aparèixer, com un arcàngel salvador, l’YYYYYY, que es va oferir a fer-nos un curs complet dedicat a la privacitat. No us imagineu el què significava un oferiment tant generós com aquell, ni l’agraïment que sempre sentirem cap a ell.
El cas és que al cap d’algunes classes l’YYYYYY va tenir la idea de plasmar per escrit els continguts que anàvem tocant, per si li podia resultar útil a algú altre.
Causes de força major van obligar a suspendre el curs quan faltaven uns pocs temes per a comentar. Des de llavors estic intentant redactar un document que pugui resultar útil a altres col·lectius en situació similar i que reculli les qüestions tractades al curs. És un document que utilitza recursos i enllaços a pàgines de membres destacats d’aquesta comunitat (que no desvelo aquí, perquè no he demanat permís per fer-ho), amb la qual cosa els motius d’agraïment amb vosaltres encara creixen més.
És un recull de consells bàsics sobre privacitat en l’ús de les TIC adreçat a persones que s’han vist convertides en activistes (com la majoria de nosaltres) sense cap preparació prèvia i sense cap coneixement sobre privacitat. Vaja, explicacions ABSOLUTAMENT BÀSIQUES.
Haver de fer això m’ha obligat -afortunadament- a dedicar-hi moltes hores i esforç, però jo segueixo essent un neòfit ignorant en la majoria de qüestions. Això, per una banda, pot comprometre la qualitat del text però per l’altra també penso que resulta més comprensible al seu públic objectiu.
Per a evitar que el text contingui errades he pensat que el passaria a algú que hi entengués i me les corregís.
Ara vé la part en què torno a demanar ajuda a la comunitat. Em falten 3 capítols per a acabar el document: EL XIFRAT (d’arxius i de dispositius), EL CORREU ELECTRÒNIC (encriptació de correus i Protonmail com a eina recomanada) i LES METADADES (perills, presència en mails i altres arxius, i neteja)
Em podeu ajudar? Sabeu d’algun text/guia/etc… que em pugui servir per a adaptar-los a un redactat apte per a neòfits?
I encara una segona petició: algú que hi entengui estaria disposat a rebre per privat un exemplar de l’esborrany per a revisar-lo i dir-me si l’he cagat amb alguna qüestió?

Gràcies en nom de tots els companys/es.

FÍ DEL FIL (ja tocava, oi?)
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Bé, ara suposo que tocaria penjar l’esborrany que porto fet del document, però no sé com fer-ho, ni amb quin format s’espera que ho faci…

Esperaré el feed-back, ok?

I moltes gràcies per endavant a tots/es els que us interesseu per aquest tema.

ACTIVISME I ÚS DE LES TIC.pdf (1,8 MB)

Temas destacados en portada

A Mastodont han compartit aquest enllaç amb informació relacionada elaborada pels companys de Softcatalà.

Hola! Primer de tot moltes gràcies per la proposta i per la feinada que ja has fet.

Depèn del que vulguis:

• En quin format el tens ara?
  • Privat o públic?
  • Llicència oberta o no?
  • Obert a la col·laboració d’altres persones o no?
  • Com d’important és disposar d’una edició imprimible?

Digues com ho veus i t’aconsellem.

Per cert, que aquesta interessant iniciativa està completament en la línia d’aquestes propostes d’acció:

Estaria bé trobar la manera de reciclar esforços i donar difusió al teu treball, per exemple creant accions a Confederac.io en base a capítols, articles a @surtdelcercle

Però bé, pas a pas. :slight_smile:

Hola, icaria36.

El motiu pel qual us dono la brasa amb aquest tema és, justament, que les persones que hi entengueu més que jo (que en aquest fòrum deveu ser totes, o gairebé) m’ajudeu, proposant aportacions al document, o correccions al contingut actual de l’esborrany. O sigui que sí, per suposat que està obert a la col·laboració! Obert del tot!!! :wink:

Quan llegeixis l’esborrany veuràs que la nostra idea és que el document pugui resultar útil a altres col·lectius i que cadascú el pugui adaptar a la seva situació particular. Per tant, si hem d’esmentar la qüestió de la llicència, doncs el màxim oberta i que tothom el grapegi com li sembli que li ha d’anar millor.

En relació al format, el tinc en .odt, però el puc mirar de convertir al format que resulti millor per a trastejar-lo per aquí… En quin format creus que l’haig de penjar? …i com?

Gràcies!

Molt bé. :slight_smile:

Què et semblaria fer servir https://ca.wikibooks.org? És un projecte de la família Wikimedia (la Viquip1edia i etc) i està dissenyat per precisament per a escriure llibres educatius de manera coŀlaborativa. Passar els continguts de l’arxiu .odt pot dur una mica de feina, també passar les imatges a Wikimedia Commons depenent de si hi ha moltes i els seus drets d’autor, però a partir d’allà el contingut serà accessible i editable per a tothom. També serà fàcil generar un PDF del document per qui vulgui i en qualsevol moment.

Per a compartir el document ara i aquí per a una primera revisió, pots convertir-lo en PDF i pujar-lo aquí mateix. Per exemple editant el teu primer post. A la barra de l’editor hi ha una opció per a pujar arxius. Si encara no tens permisos per a pujar arxius m’ho dius i ho solucionem.

A mi em sembla perfecte, si és la manera com creieu que serà millor. Ara, fins que tu me l’has esmentat, ni tant sols coneixia wikibooks… haureu de tenir paciència amb mi.

De moment, seguint el teu suggeriment i explicacions, ho penjaré aquí mateix en pdf, i li podeu fer una ullada.

merci

Jo demà al matí podria passar el text a viquillibres. @socjo et passo el meu correu per privat

Ep, gràcies! Així doncs, pujo aquí el docuemtn en pdf, i te l’envio per correu en odt que tu ja el pujaràs a viquillibres.

m’hi poso. Merci

Efectivament, no em deixa pujar arxius. Diu que els nous usuaris no tenim accés a aquesta funció. Si m’ho pots canviar, ho reintento quan m’ho diguis.
merci

@fgali, ja t’he enviat l’arxiu. Agraït!

L’arxiu enviat per @socjo:

ACTIVISME I ÚS DE LES TIC.pdf (1,8 MB)

El text s’està introduint a Viquililbres sota el nom Activisme i ús de les TIC. Animeu-vos a entrar, col·laborar en la redacció, en la seva millora, discussió i també amb l’entrada del text.

Hola @fgali, he estat introduint text als diferents capítols i subcapítols fins a acabar el capítol 2. Però no puc seguir, perquè a partir d’allà, als capítols i subcapítols de l’índex no hi ha cap enllaç com als primers. I no sé com es fa. Si podessis explicar-me com ho haig de fer, o em deixessis la resta de subcapítols amb l’enllaç a punt per a poder seguir, jo aniria emplenant…

Ah! també he notat que a les pàgines que he creat no hi ha els enllaços a la pàgina anterior i a la següent, que sí que apareixen als dos primers subcapítols. No sé com fer-ho; m’ho expliques?

Gràcies.

Carai quina eficiencia.

He afegit més enllaços. Si tens curiositat obre la pàgina amb l’opció modificar codi. I veuràs com està fet i després ho podràs reproduir.
Si vols passar per la discussió de la pàgina i opinar seras benvingut.

Em sap greu, no entenc el què em dius. No sé codi, jo. De fet, no sé pas gaire cosa. Potser si tinc accés a algun manual pas a pas podria fer jo els enllaços. És que és una llàstima que no el pugui penjar tot.

L’editor visual funciona més o menys com altres editors. Títols, negretes, enllaços… https://www.mediawiki.org/wiki/Help:VisualEditor/User_guide/ca

Avui de casualitat llegint una altra cosa he trobat això

Les primeres pàgines en PDF.

Per si és útil.

He fet els punts secundaris com ara “Comunicació per missatgeria”. Aquí hi podem posar tots els seus subpunts. Després si cal ja crearem les seves pàgines respectives.

PD: que difícil q m’és explicar-ho🤗

Hòsties, @fgali, sí que em sap greu. No només demano més que un pobre sino que a sobre pretenc que facis de mestre d’un alumne difícil.
Jo he abocat contingut i he corregit el què hi havia a tots els subcapítols que, d’una o altra manera, estaven disponibles, però no sé com fer-ho per a crear-ne de nous, ni en pàgines separades, ni a la mateixa pàgina.
Et proposo que quan et vingui de gust dedicar-li una estona al projecte, senzillament em deixis a punt les pàgines i els apartats (en el format que tu creguis oportú) i jo els emplenaré tots.
I després, quan tot el material estigui penjat, entre tots ens posem a completar-lo, corregir-lo, millorar-lo…
Què et sembla?
ah! també tinc preparades les imatges de tot el document a una carpeta, a punt per a pujar-les quan toqui. Les tinc en format .jpg; és correcte, o les guardo en algun altre format, millor?

Ja em diràs, company. I gràcies, altre cop.

Company tu pregunta i demana. És la gràcia del coneixement lliure. Ara estaré 15 dies desconectat però encara queda algun enllaç vermell que pots ampliar.

Les imatges i gràfics han de ser lliures de drets.:relieved: No val qualsevol trobada per internet perquè segurament tenen drets d’imatge. Els viquillibres fan servir les imatges de https://commons.wikimedia.org
Aquí totes són lliures.
T’hem complicat molt el projecte… però el resultat valdrà molt la pena. Tindrem un llibre lliure de drets, ampliable, d’accés lliure per tothom i en un servidor segur💪

@socjo Si et cal ajuda mentre @fgali és fora només has de demanar el que et calgui aquí. No sóc tan crack com ell però tant en temes wiki com imatges lliiures i Commons m’espabilo.

I sí, no tinguis dubte que la inversió extra de feina serà molt útil. La teva xarxa de xarxes fliparà quan ho vegi.