Corona Virus i infraestructures digitals veïnals

No vull obrir un debat sobre el Corona Virus en sí. Ni del seu origen, ni de la seva propagació, ni de les conspiracions que hi ha darrere, ni la reacció que està tenint l’Estat i la societat.

Vinc a parlar del tema com a una OPORTUNITAT de crear nous mecanismes i infraestructures. Per a què? M’explico… (intentaré ser el màxim conscís possible).

La oportunitat que ens brinda la situació actual. Quan l’Estat es colapsa.

La gent sempre s’ha organitzat horitzontalment i independentment (a través de sindicats, assemblees, xarxes de suport mutu, etc.) per fer front a unes determinades necessitats, mai s’ha fet des de la comoditat. Per tan, qualsevol colapse, com el que estem vivint aquests dies, pot ser una oportunitat de canvi, d’organització, d’afrontar els problemes des de la col·lectivitat. Per això s’estan creant ja Xarxes de Suport Mutu de barris, pobles i carrers (les que tinc aprop: Sants, Vallcarca, Gràcia o Guinardó).

Analitzo esquemàticament la situació:

Les necessitats individuals:

• Tenir menjar (sortint poc o mai de casa)
  • Cuidar(-nos) i cuidar les persones més vulnerables de casa
  • Sortir-nos-en econòmicament d’aquesta situació (feina? sou? lloguer?)

Les necessitats col·lectives:

• Teixir xarxa entre veïnes per fer front a les necessitats individuals
  • Teixir confiança entre nosaltres per fer front a la por generada pels mitjans

(Segur que em descuido de moltes coses. No passa res, cap pretensió de ser un article periodístic.)

La necessitat de crear infraestructures digitals veïnals

Les veïnes necessitem cuidar-nos i organitzar aquestes cures. Ara, i en realitat sempre, però ara es fa encara més evident. Davant de la situació actual, però, hi ha pors al contacte físic, al trobar-se, al reunir-se. Com, llavors, podem arribar a organitzar-nos? Com poden participar persones amb por de sortir de casa? Com poden demanar ajuda? Com poden proposar i debatre formes d’organització veïnal?

A on anava era aquí: creem infraestructures, fòrums, xarxes socials lliures, plataformes digitals, etc. al servei de les veïnes? Perquè deixar aquest paper, una vegada més, en mans del capitalisme de les GAFAM que ens porta a l’individualisme i al discurs de la por?

Com organitzem aquesta oportunitat? Això és el que m’agradaria debatre en aquest tema. Estiguis més d’acord, o menys, amb el que he escrit, aquest tema és una pregunta. I una motivació cap a l’organització. Què en penseu, confederades?

Aquest tema l’he volgut escriure aquí a La.Confederac.io perquè crec que com a ‘comunitat digital’ som un exemple de plataforma d’organització digital.

8 Likes

Amb @capmisson estem parlant amb la Xarxa de Suport Mutu del barri del Guinardó (Barcelona) per crear un possible Discourse per les veïnes. Volem debatir primer quines són les necessitats que sorgeixen en aquesta Xarxa de Suport Mutu per veure quina és la eina que s’escau millor. Anirem informant!

5 Likes

Estic completament d’acord amb la necessitat de tenir xarxes locals de suport mutu sempre i especialment en moments difícils. El problema que veig es en com mantenir aquestes estructures tan a nivell econòmic com tècnic.

Afortunadament tenim eines lliures que faciliten molt la creació d’una comunitat digital, ja sigui amb qualsevol node de la fediverse o un discourse, etc. Però sovint aquestes eines recauen sobre les mans d’una sola o de molt poques persones. Cosa que les fa insostenibles a llarg termini.

No se si teniu cap idea de com fer front a això? Tampoc no se si això és prioritari…

Hola!
M’encanta aquest tema. Les infraestructures compartides trobo que són clau. I més en una “societat de jungla digital” com la nostra, on les tecnologies digitals s’usen infinitament més del que es comprenen… i això és molt perillós… i no sé jo si ja hem fet salat del tot…

Per si de cas encara hi ha alguna cosa a fer…

1. Ull amb les “necessitats”: actualment, les nostres necessitats digitals són les que ens han dit les gafam que són les nostres, però en realitat són les seves… Quines són realment les nostres necessitats?

Començar per una àgora trobo que és un encert i, si escau, m’ofereixo a fer classes :slight_smile:

1. No trobo que sigui tant de muntar infra com de mantenir-la i divulgar-la, usar-la, fer-nos-la nostra: no serveix de res muntar eines que no s’usen… I trobo que encara s’ha de picar pedra pels barris per entendre la importància de la sobirania tecnològica i l’ètica digital… I anem tard…

Per cert, gràcies al llibre The Eternal Network, amb en @buttle parlem molt del concepte dels enllaços dèbils (eines gafam) i els enllaços forts (eines nostres), és a dir, que fent ús de gafams debilitem els nostres ecosistemes de transformació social; però fent ús d’eines pròpies, enfortim els nostres ecosistemes.

Seguim!

4 Likes

Jo trobo que ho és. I molt… La sostenibilitat tant depèn de les persones que administren els nodes (coneixements i confiança) com dels recursos que consumeixen (imaginem un peertube…). Qui el paga l’allotjament? Perquè dic jo que no hi haurà tants cornuts que vulguin també pagar el beure…).

I jo veig dues opcions: donacions o serveis cooperatius. Crec que eines com Liberapay fan les donacions més fàcils (i algun dia espero que funcionin amb moneda lliure). Però també imagino serveis de nodes federats ètics per a cooperatives i associacions amb valors.

Si es munten serveis potser es pot desprecaritzar una mica la cosa…

3 Likes

Ei @xaloc i @titi, gràcies pels vostres comentaris. Molt d’acord amb tot el que dieu.

En quant a la forma de mantenir els nodes a llarga distància, entenent que d’això es tracta, s’ha de trobar formes en els propis barris. A través de hacklabs o petits col·lectius tecnològics, que tinguin vincles amb les diferents organitzacions dels barris i pobles, per conèixer i fer front a les seves necessitats digitals reals. Col·lectivitzar veïnalment aquestes responsabilitats és fonamental.

Dit això, hi ha molts barris/pobles que potser no tenen o no troben persones interessades en muntar i mantenir un node o servei, al mateix temps que hi ha moltes persones que sabrien fer-ho però viuen en barris/pobles poc organitzats o sense necessitats digitals reals. Se’m genera la pregunta: Quina pot ser la xarxa de suport mutu entre aquests dos col·lectius? Fins a quin punt la.confederac.io és un espai que encaixa totalment en aquest objectiu?

Tot plegat no es construeix en dos dies, està clar. Ni en dos dies haurem canviat el món, ni en dos dies hem construit tot això. És un procés. Però crec que ara és un moment històric on els barris/pobles necessiten crear estructures de suport mutu entre veïnes i al mateix temps la gran majoria de la població no vol sortir de casa i estarà 24/7 davant de la pantalla. És el moment de crear Xarxes Digitals de Suport Mutu, no? Per fer front bàsicament a: la des-informació, el pànic social, l’aïllament i l’individualisme.

4 Likes

Vale, he tingut una idea, aviam què us sembla:

Podriem muntar un discourse (l’eina que crec que s’adecua més a les necessitats digitals reals que ens genera aquesta situació excepcional) en un domini x que sigui un simple model per poder enviar-ho a les diferents xarxes de suport mutu que s’estan creant. D’aquesta manera, les xarxes podrien veure com funciona i com podria aplicar-se al seu barri/poble. Les xarxes que s’interessessin ens podrien escriure perquè els ajudem a crear-ho. També podriem compartir el codi perquè s’ho instal·lessin elles mateixes (si tenen coneixements tecnològics). I pel que fa al manteniment, se les podria ajudar i ensenyar a mantenir-ho.

Què us sembla?

Les categories que podriem proposar com a exemple d’aquest discourse podrien ser:

• Sala de benvinguda
  • Sala de desinformació davant del pànic
  • Sala d’emergències
  • Sala de debat
  • Higiène i salut
  • Gent gran
  • Infància
  • Alimentació
  • Propostes

Algo així. Què en penseu?

1 Like

Disculpeu que em posi pel mig. La idea em sembla brillant però a Lleida potser estic sol i no tinc prou coneixements tècnics per a implementar-ho… si la cosa tira endavant podreu fer 5 cèntims.

Gràcies.

2 Likes

Ho hem fet realitat! Amb el hacklab del barri del Guinardó de Barcelona hem fet això: agora.guinardo.org. Ho hem fet juntament amb la Xarxa de Suport Mutu del barri.

A més també estem creant formularis amb l’eina veïna GNG.forms dissenyada per les companyes confederades de la Lleialtec (gràcies @tuttle i @titi : ) a formularis.guinardo.org.

I el domini l’hem demanat a l’assemblea social que ja tenia una web on van penjant notícies del barri: guinardo.org

Aviam com funciona! Anem informant!

3 Likes

@sisco Sí, realment a tot arreu som quatre gats… és molt difícil, és un procés llarg, de consciència consciència col·lectiva.

Una forma en la que crec que pot funcionar és fer una mica de periodista. El que volem fer és estar atents a les publicacions que estàn sortint a nivell de barri i pensar quins col·lectius estan creant informació local. El cas del nostre barri estem creant comptes de varios col·lectius als que seguim o hi formem part. De moment els utilitzem nosaltres per transmetre i copiar tot el que publiquen per altres canals.

Ordenats per categories del discourse:

• PLAÇA DE LA BENVINGUDA
    · Hacklab Guinardó
  • PLAÇA DEL SUPORT MUTU
    · Xarxa de Suport Mutu de Horta
  • PLAÇA INFORMATIVA
    · guinardo.org (articles de notícies sobre el barri)
  • PLAÇA LABORAL
    · (alguns sindicats)
  • PLAÇA D’HABITATGE (Encara no està creada)
    ·: Xarxa d’Habitatge d’Horta Guinardó
  • PLAÇA DEL MERCAT (Encara no està creada)
    · Cooperativa Cultural Rocaguinarda
    · (més negocis del barri)
  • PLAÇA DE LES IDEES
    · (nosaltres individualment)
  • PLAÇA DEL ARQUITECTE / CONSTRUIM L’AGORA
    · Hacklab Guinardó
3 Likes

Perquè hem creat l’Àgora Veïnal?

Són dies intensos. En menys d’una setmana, ha canviat completament el panorama en tots els sentits. Les famílies, el veïnat, els treballadors i negocis locals estan lidiant amb una situació complicada: que t’acomiadin, no poder pagar el lloguer o fins i tot haver de tancar el negoci són les pors més recorrents al barri. Molta gent es troba de nou amb l’escenari de crisi del 2008.

El sistema es colapsa mentre la veïna del bloc del davant surt a aplaudir a les vuit en punt i ens aguantem la mirada. El meu company de pis omple un formulari oferint-se com a voluntari per ajudar a la gent més vulnerable mentre el veïna de dos carrers més a baix està impulsant un grup de telegram per coordinar-nos. Fem bé, per afrontar aquesta crisi caldrà organitzar-se.

Davant del colapse sanitari, polític, laboral i econòmic que viu la societat ara mateix, apreciem tenir una casa i no oblidem com el mateix Estat que ens ha de salvar és el mateix Estat que ens desnona. Mentre a Europa es comencem a tancar les fronteres a les escales del barri se’n obren.

I entre les pantalles del barri ha nascut algo nou. Un barri virtual que es troba entre 6 places en les que s’informa i s’organitza. Una proposta de diàleg intrabarrial en forma de web participativa.

El mateix barri que cridava democràcia aquell 1 d’octubre, ara crida: xarxa i suport mutu!

Hacklab Guinardó

Àgora Veïnal: agora.guinardo.org