Foro Confederac.io

Contra la publicitat

Salutacions a tota la comunitat confederada!! No crec que m’hagueu llegit gaire per aquí perquè encara no hi havia escrit massa, però fa dies que em ronda un mateix tema pel cap i volia compartir-lo.

La meva reflexió és sobre la publicitat. Entenc la publicitat com el fet de promoure una idea a un públic més o menys extès (algo semblant a la propaganda). Fins aquí prou bé. El problema és la publicitat lligada al capital, de fet, és la única forma en que la coneixem. Quan per publicitar algo has de pagar i els mitjans on et pots publicitar depenen de la venta d’espais publicitaris, llavors hem de parlar de ‘sistema publicitari’. Aquest sistema actualment on té més capacitat d’avast i, per tan, també mou més diners és a través de les noves tecnologies i les xarxes socials, on qui més diners té, més seguidors aconsegueix. No estic dient massa res de nou, però havent dit això ara vull exposar alguns problemes greus que té la classe treballadora al segle XXI i la relació directe amb aquest ‘sistema publicitari’. Totes les que se m’han acudit estàn directament relacionades amb el consum de idees o productes.

• La manipulació de la democràcia representativa: No seré l’únic que a Twitter no em parava de sortir el perfil de Ciudadanos, de la Arrimadas, o algun post de ERC durant la passada campanya electoral. O només cal observar el sistema electoral d’EEUU per veure la distopia exagerada del que és allà la campanya electoral i la relació que té amb Twitter, la publicitat i el màrketing.

• El creixement del feixisme / ultra-dreta: Què tenen en comú Trump, Bolsonaro, LePenn i Abascal (entre d’altres)? Steve Bannon, l’assessor i publicista americà de grans campanyes electorals. A més, si Vox té 200mil seguidors a algunes xarxes socials és per aquest ‘sistema publicitari’. El neo-feixisme corre per les xarxes.

• El consum insostenible: El sistema publicitari posa a dalt de tot el benefici i, en definitiva, el capital. I que el capital sigui el motor i el volant que dirigeix l’economia és el que ens està portant a l’explotacció del planeta. Altres economies són possibles i algunes són fins i tot reals però: qui les publicita? Com les fem córrer si al costat tenim un gegant publicitari?

• L’explotació de la classe treballadora: Qui pot fer publicitat? Qui té més diners per fer-la? D’on surten aquests diners? Perquè curiosament qui més diners paga en publicitat és qui menys paga a les treballadores? Exemples: Glovo.

• La destrucció de la horitzontalitat: En un sistema vertical com el que vivim, moltes hem vist l’internet o les xarxes social com una oportunitat de crear una xarxa horitzontal on totes les veus puguin ser escoltades amb les mateixes oportunitats. La publicitat trenca totalment la utopia.

(Si se us acudeixen més, afegiu-los)

El que volia dir amb això és la importància de crear discursos pro-Fediverse on un dels eixos principals sigui la publicitat i el sistema publicitari, més enllà de la descentralització, venta de dades, etc. Que aviam, crec que va tot lligat i no s’ha de obviar cap dels motius. Però almenys a mi, una de les coses que més m’ha cridat a entrar al Fediverse és que sigui un espai sense publicitat.

No sé, amb aquestes estic, fins i tot m’he plantejat d’escriure un MANIFEST CONTRA LA PUBLICITAT. Si us animeu!! I si sabeu algun llibre o article que parli d’això brutal!!

4 Likes
split this topic #2

3 mensajes han sido separados a un nuevo tema: Unitat d’esquerres

@lapastora muchas gracias por lanzarte. :slight_smile:

Estoy completamente de acuerdo en que la publicidad es un gran problema, y en cómo formulas el problema. Años ha conocía a gente simpatizante con Adbusters y participé (marginalmente) en una iniciativa para crear “denuncios” (en vez de anuncios). A ver si puedo recuperar algo de todo eso…

Lo que no tengo claro es si el mejor siguiente paso es un manifiesto. ¿Qué te parecería pensar en #primeras-acciones que podamos llevar a cabo? Algo práctico e inmediato que recoja el problema, apunte a soluciones y proponga un siguiente paso.

2 Likes

@lapastora totalment d’acord. Podríem anar llistant més i més problemàtiques al voltant d’aquest tema però n’has apuntat d’importants. Al igual que a @icaria36 em ve més de gust quelcom més directe i pràctic. Si proposes quelcom segur que molts ens hi afegim.

Una “publicitat” molt potent que tenim és l’art. El cartellisme i les cançons durant la Guerra Civil Espanyol n’és un bon exemple.

3 Likes
split this topic #6

5 mensajes han sido separados a un nuevo tema: Cartells contra la publicitat